Wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL)

Pielęgniarka/położna, zamierzająca wykonywać zawód w formie indywidualnej lub grupowej praktyki, składa poprzez system teleinformatyczny Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) wniosek o wpis do RPWDL z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP (zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru [Dz. U. Nr 221, poz. 1319 z późn. zm.]).

Wpis do rejestru działalności leczniczej podlega opłacie wynoszącej w przypadku praktyki zawodowej pielęgniarek i położnych 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru.

  • Od 22 stycznia 2025 roku opłata za wpis wynosi 166,00 złotych.
  • Opłatę wnosi się na rachunek bankowy OIPiP.

SCHEMAT POSTĘPOWANIA W CELU ZAŁOŻENIA PRAKTYKI PIELĘGNIARKI/POŁOŻNEJ PO RAZ PIERWSZY:

1.

Założenie konta na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP)- epuap.gov.pl i złożenie wniosku o utworzenie profilu zaufanego ePUAP, który jest niezbędny do podpisania elektronicznego wniosku w RPWDL.

2.

Dokonanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) we właściwym Urzędzie Gminy- założenie działalności gospodarczej o kodzie PKD 86.90.c (praktyka pielęgniarek i położnych) oraz dokonanie potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP.

3.

Wykupienie polisy obowiązkowego ubezpieczenia OC.

4.

Dokonanie opłaty za wpis indywidualnej/grupowej praktyki zawodowej do RPWDL na rachunek bankowy OIPiP.

5.

Założenie konta użytkownika na platformie ePLOZ (elektroniczna Platforma Logowania Ochrony Zdrowia) w celu zalogowania się do RPWDL (Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą) – https://rpwdl.ezdrowie.gov.pl/.
* (pobierz przewodnik- INSTRUKCJA ePLOZ)

6.

Zalogowanie się za pomocą wybranego loginu i hasła (lub ePUAPu) na stronie RPWDL:

  • upewnienie się, że wybrany jest prawidłowy kontekst pracy: „REJESTR PRAKTYK ZAWODOWYCH”,
  • wybranie z menu: „UTWÓRZ WNIOSEK PRAKTYKA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH”,
  • następnie: „UTWÓRZ WNIOSEK O REJESTRACJĘ INDYWIDUALNEJ PRAKTYKI PIELĘGNIARSKIEJ I POŁOŻNEJ”,
  • wypełnienie wszystkich obowiązkowych zakładek.

Po wysłaniu wniosku o wpis do RPWDL Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych dokonuje oceny poprawności oraz kompletności złożonych dokumentów. Jeżeli wniosek będzie błędnie wypełniony albo zostaną stwierdzone braki, OIPiP wezwie wnioskodawcę do poprawienia lub uzupełnienia dokumentów w ciągu 7 dni od daty wezwania.

Apelujemy o sprawdzanie zakładki „KOMUNIKATY” w skrzynce odbiorczej w RPWDL- w sytuacji błędnie wypełnionego lub źle wysłanego wniosku o wpis pojawi się w tej zakładce dokument z instrukcją, co we wniosku należy poprawić.

Jeżeli ORPiP nie dokona wpisu do RPWDL w terminie 30 dni, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 40 dni, wnioskodawca może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym na piśmie organu, który nie dokonał wpisu. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał tego wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis, nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin 30 dni biegnie od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.


Zmiany w korzystaniu w RPWDL 1.0 i 2.0

23 sierpnia 2024 roku zmienił się sposób tworzenia, obsługi i dostępu do wniosków oraz ksiąg rejestrowych w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL). Zmiana dotyczy RPWDL 1.0 oraz RPWDL 2.0. Do tej pory wszystkie wnioski dotyczące pozostałych podmiotów wykonujących działalność leczniczą były obsługiwane w RPWDL 1.0 (rpwdl.ezdrowie.gov.pl). Zmiana, która zostanie wprowadzona, spowoduje, że od 23 sierpnia tego roku przez okres przejściowy:

  • w systemie RPWDL 2.0 będą obsługiwane wnioski o nowy wpis dla wszystkich grup (podmiotów leczniczych oraz praktyk zawodowych lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów),
  • w RPWDL 1.0 zostanie zablokowane wprowadzanie wniosków o nowe wpisy do rejestru, z wyjątkiem wniosków dotyczących rejestrowania istniejącej w RPWDL 1.0 praktyki zawodowej na obszarze nowego organu rejestrowego,
  • wnioski oraz księgi istniejące w RPWDL 1.0 będą nadal obsługiwane w rejestrze 1.0.

Termin zakończenia okresu przejściowego zostanie podany w następnych miesiącach. Zakończenie okresu przejściowego oznacza migrację wszystkich danych z RPWDL 1.0 do 2.0, a następnie wyłączenie RPWDL 1.0. Schemat obsługi RPWDL 1.0 oraz 2.0 od 22 sierpnia 2024 prezentowany jest na poniższej grafice.

Ważna zmiana w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą cz.1

Centrum e-Zdrowia pracuje nad nową wersją Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. W najbliższych miesiącach użytkowników RPWDL 1.0 i 2.0 czekają ważne zmiany. RPWDL 1.0 z końcem stycznia 2025 roku zostanie wyłączony. Obsługa ksiąg rejestrowych będzie możliwa wyłącznie w systemie RPWDL 2.0, który rozbudowany zostanie o nowe funkcje, m.in. e-płatności oraz moduł raportowy.

31 stycznia 2025 r. nastąpi wyłączenie RPWDL 1.0. Od tego momentu obsługa ksiąg rejestrowych i dostęp do nich będą możliwe wyłącznie poprzez RPWDL 2.0. Wcześniej nastąpi przeniesienie zawartości rejestru z wersji 1.0 do wersji 2.0 RPWDL. Nastąpi to w kilku etapach, które będą mieć wpływ na sposób korzystania z rejestru zarówno przez podmioty wykonujące działalność leczniczą, jak i przez organy rejestrowe.

Od 19 grudnia 2024 roku (po wdrożeniu nowej wersji systemu w godzinach wieczornych):

  • wszystkie nowe wnioski można złożyć wyłącznie w RPWDL 2.0,
  • wszystkie wnioski utworzone przed 19 listopada 2024 r. i niezłożone do organów rejestrowych zostaną zarchiwizowane w RPWDL 2.0 bez dalszej możliwości procesowania.

Do 26 grudnia 2024 roku:

  • należy dokończyć w RPWDL 1.0 składanie wniosków, które rozpoczęto w RPWDL 1.0 między 19 listopada 2024 r. a 19 grudnia 2024 r.,
  • w przeciwnym razie wyżej wymienione wnioski zostaną zarchiwizowane w RPWDL 2.0 i konieczne będzie złożenie wniosku ponownie w RPWDL 2.0.

Ważna zmiana w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą cz.2

Do 17 stycznia 2025 roku:

  • należy uzupełnić wnioski, które zostały złożone w RPWDL 1.0 między 19 listopada 2024 r. a 26 grudnia 2024 r., a które zostały zwrócone przez organ rejestrowy,
  • w przeciwnym razie wyżej wymienione wnioski zostaną zarchiwizowane w RPWDL 2.0 i konieczne będzie złożenie wniosku ponownie w RPWDL 2.0.

Do 10 stycznia 2025 roku:

  • organy rejestrowe mogą oceniać wnioski w RPWDL 1.0, które zostały złożone między 19 listopada 2024 r. a 26 grudnia 2024 r.,
  • jeżeli wniosek złożony w RPWDL 1.0 po 19 grudnia 2024 nie zostanie oceniony do 10 stycznia 2025 roku, konieczne będzie ponowne jego złożenie w RPWDL 2.0.

31 stycznia 2025 roku:

  • RPWDL 1.0 zostanie wyłączony. Wszystkie nieprzeprocesowane wnioski zostaną zarchiwizowane w RPWDL 2.0 i konieczne będzie złożenie wniosku ponownie w RPWDL 2.0.

Od grudnia także e-płatności i raporty publiczne

Po 19 grudnia 2024 r. w RPWDL 2.0 możliwe będzie uruchomienie przez organ rejestrowy elektronicznego wnoszenia opłaty za wniosek składany przez podmioty i praktyki. Uruchomienie tej opcji płatności jest dobrowolne i zależy od decyzji organu rejestrowego. Cały czas będzie też możliwe wybranie opcji płatności tradycyjnej i dodanie potwierdzenia za wniesienie opłaty w dotychczasowy sposób.

Jednocześnie w systemie RPWDL 2.0 dla wszystkich użytkowników (także niezalogowanych) zostaną udostępnione raporty publiczne. Użytkownicy będą mieli możliwość konfiguracji raportowanych danych według dostępnych parametrów. Dla pracowników instytucji udostępnione zostaną dedykowane raporty instytucjonalne.